20110603

det är juni. det är snart ett år sen sofia tog studenten. det är snart två år sen jag tog den. i år tar min lillebror studenten, och sjävklart önskar en del av mig att jag var där, men det är jag inte, så förlåt mig, axel. tiden går fort när man har roligt.

vi är fooooortfarande lika dåliga på att ta bilder. frågan är ju egentligen fortfarande vem vi tar bilder för. visst, det är jättekul att ni hemma får se vad vi är med om, och det kommer nog uppskattas av oss själva när vi blir äldre och vill framkalla dem. egentligen så kan minnen vara lika värdefulla som bilder, vi vet vad vi har gjort, vilka vi har träffat, vad vi har tagit oss igenom. men nu, lite bilder från de sista dagarna i kunming:

ett av de få tillfällen då vi faktiskt använde oss av kameran. agang, sara's man, bjöd på middag. det slutade på en koreansk resturang, GOD MAT, jag är ett fan. efter någon timme av BBQ så gick vi en stund till As you like it, satt ner en stund, och sa sedan hejdå till Chelsea och Agang för denna gång i livet.




bilder från derek's kamera!

vi åt middag med vår vän derek på en pizzabuffé nära vårat hostel. detta är vad man kunde få sig. ingen aning vad det var, det smakade ganska konstigt, men var visst några slags örter, ingen vet.

dereeeeeeeeeeeeeeek, pålitlig kinesisk tolk och vän.



sista kvällen i kunming for vi till sunny bar, ett av våra favoritställen, mest på grund av människorna där. vi finns på en massa bilder på deras vägg (ses ovan) och xiao shu (tror jag det stavas) är en riktigt fin typ (ses också ovan!).


 

jack (vietnames ovan) och masahiro (japan ovan) kom för att säga hejdå till oss, vilket uppskattades sjukt mycket. det blev ett antal 3,5:or, tärningsspel och samtal om evig lycka med onyktra kineser.

sofia och hennes favoritdansare på favoritstället.

favoritmacdonalds sådär mitt i natten.

så, nu har vi sagt hej då till kunming, för andra gången. får sofia som hon vill så blir det ännu en resa dit. nu, äntligen, har vi landat i suzhou. det blev en relativt lugn flygresa till shanghai, en dyrare taxiresa än förväntat till tågstationen, och nu har vi lärt oss att: vill några kinesiska män hjälpa oss att köpa biljetter med snabbtåget för 50RMB, SÄG JA. att vi sa nej resulterade bara i att vi fick stå i kö 1,5 timme, i den "engelsktalande" kön, bullshit. det var som en bastu, inga biljetter med snabbtåget fanns, det andra skulle ta en timme och det var väl helt okej.

 

väl på tåget möts vi av folk som sitter på våra platser... igen. vad fan tror de, att tåget inte kommer att vara fullsatt? sen när är det INTE fullsatt på ett tåg i kina? stupid people. mittemot mig satt det sötsötsöt kille/pojke/man (man vet som inte), som vid något tillfälle ville prata med oss, meeeeeen, det gick som förväntat inte så bra. vi dödade tid med att mima till låtar på sofia's iPod, och trängdes med våra stor väskor. vid ytterligare tillfälle ville samma söta kille föreslå att vi skulle lyfta upp våra väskor på hyllorna ovan. vi ansåg inte att det var en lika bra idé. han tyckte att "man kunde ju försöka". så, han skulle göra ett försök. GICK INTE. 12 kilo var visst lite för tungt. efter det skulle nästa kines, denna gång en äldre man, försöka. så sjukt självsäker. han lyfter den några centimeter. inser att... nej, det går inte, sätter sig ner och ser lite generad ut. det skrattade vi gott åt. denna man konfirmerade också var vi skulle hoppa av. och jag vinkade åt den söta pojken i fönstret. de såg visst lite impade ut när vi gick där med våra ryggsäckar på ryggen.

 

slutligen, såhär pigg var sofia när vi väl kommit fram:

idag har vi inte gjort så mycket. varit och handlat på rainbow en bit härifrån, fyllt sebbe's kylskåp med nödvändigheter eller vad det nu kallas, och sett två filmer. vi båda känner oss lite "lurviga" och det kändes bäst att bara stanna inne idag och försöka återfå krafterna. herren i huset återkommer från jobbet snart, och efter det är det våran tur att bjuda honom på middag.

Amanda



kan tillägga att Sebbe för tillfället är stand-in för min pappa eftersom han hela tiden tvingar mig att göra saker jag inte vill göra. som att köpa medecin aldelens själv, eller sitta fram i taxin och förklara på kinesiska vars vi ska (klart vi dessutom får den enda taxichaffisen som vill ha helt sjukt mycket information och att bra säga namnet på gatan räcker inte och att säga "anywhere on the street" är för svår engelska...)vi hängde iaf ett tag i DownTown, sen drog vi hem och gick vi upp på taket och tittade runt lite, sen var som kvällen slut. här har ni lite bilder iaf.

DownTown

ett hus

sebbe

 

idag, om bara amanda vaknar snart så ska vi hyra cyklar och ta oss runt stan, eller så tar vi taxi t downtown och shoppar lite/fikar mkt, sen ska sebbe komma hem någon gång, middag och sen blir det av att kolla utelivet här i Suzhou :) jaja nu ska jag gå och äta flingor, ta hand om er
puss

 

sofia


Kommentarer
Postat av: sven-åke

tack för den uppdateringen. Jättekul att läsa dagbok på det här viset.

2011-06-03 @ 08:17:28
Postat av: Maria

svenska tjejer reder sig själva, lr hur? Ni behöver inga karlar för att bära era lätta bagage!Ni borde ha visat dem hur man lyfte upp, bara för att.Ha så kul hos Sebbe och uppdatera gärna. Kram mamma och pappa.

2011-06-03 @ 08:50:10
Postat av: helen

härliga ord och bilder på miljöer och inte minst människorna. lätt förstå att ni känt er "som hemma" där.

och en underbar bild på derek och dig amanda. du är världens vackraste.

puss! /mamma

2011-06-03 @ 11:42:29
Postat av: Caroline

Hej, vilken fin blogg du har :)



Jag behöver verkligen din hjälp! Kan du rösta på mitt foto som är i final i en tävling? Det är bara en dag kvar att rösta och din röst kan vara avgörande. Jag behöver alla röster jag kan få!



Det tar mindre än en minut och är lätt som en plätt.



Rösta här: https://apps.facebook.com/airtours-foto/?new=1&p=photo&id=380



Tack på förhand!

2011-06-03 @ 12:20:11
URL: http://hejmanhattan.blogg.se/
Postat av: Jonatan

AAAH MITT HEM! fick plötsligt en sjuk...hemlängtan? till suzhou. Ta bilder att visa mig sen, tack.



I övrigt låter resan KUNG, sjukt avis på er! Ha det braaaa :)

2011-06-05 @ 13:45:44
URL: http://gogojonte.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0