20110718

VI ÄR HEMMA IGEN!
så nu kommer det nog inte skrivas något mer på den här bloggen,
så tänkte bara säga hejdå till våra trogna läsare som följt oss genom den här otroliga resan.
hoppas ni tyckt att det har varit underhållande,
jag vet att jag har tyckt det iaf,
så nu tänkte jag avsluta med en video
och itne bara vilken video som helst
ni förstår det är ett klipp från koncerten vi var på i Vietnam
och om ni kollar på 0.39 (kolla noga på hans händer, så gör han ett halvt hjärta till amanda)
och om ni sen kollar på 0.44 så ger han mig en puss
måste erkänna att detta var nog ett av de bästa minnerna från våran resa
så ni får leva med att vi är lite fangirls över detta.
eller okej...ganska mkt fangirls
här har ni den iaf
med detta lämnar jag er alltså
ha en fin sommar
vi ses säkert
puss!

Sofia

20110705

resan hit var smärtfri, någorlunda. vi spenderade ca 5 timmar i guangzhou, kina (tredje gången under 3 månader, inte illa). det jag kan säga är: har du funderingar på att se 'age of dragons' på bio, GÖR FÖR GUDS SKULL INTE DET. inte värt det, på något sätt.
flygresan gick på en natt, 12 timmar, for 00 och klockan 06 var vi framme, i vackra paris. med sjukt tunga väskor så lyckades vi till slut ta oss till det där hotellet som vi hade bokat en natt på. anlände 10, var tvungna att vänta 4 timmar på check in. paris må vara vackert, men inte när man är hungrig och ingenting har öppnat på riktigt. vi överlevde iallafall, ett besök på en lopp och antikmarknad, en timmes väntan i foajén, och till slut ville mannen motvilligt låta oss checka in. helt okej rum, lite hook up-aktigt men heeeelt okej. 50 spänn för wifi i 24 timmar också. vi är kulturchockade här. när började allt bli så dyrt? just det, när vi kom till europa ja.
när vi inte kände oss så jetlaggade så drog vi ut en tur på stan iallafall. det är lätt att ta sig fram till fots i paris, helst ska man ha en karta också, och våran är väl helt okej. detta är väl en sammanfattning i bilder av vad vi upplevde:
PARIS
2/7-11
bilden ovan är utsikten från vårat hotellrum. i paris är till och med lägenhetsutsikter vackra. amazing. vi slocknade där vid 9-tiden. och vaknade vid 7-8, ingen dålig jetlag-känsla alls egentligen, förutom att vi går runt och känner oss trötta ganska tidigt hela tiden. vi kände oss franska när vi gick och köpte nybakade croissanter och chockladbröd. vi hade några timmar till övers innan utcheckning, så vi gick en promenad, till en park, till pantheon. jag har aldrig gillat att vara europé så mycket som i paris. har du ett europeiskt pass att visa upp och är under 25 så går du in gratis på en del av de otroliga ställen man bara måste se, så som detta pantheon.
utcheckade och glada så begav vi oss mot vårat nästa mål; namdaemun hostel. jag förstår inte varför det inte ringde en klocka tidigare. iallafall, våra väskor är tyngre, men av någon anledning finns det mer plats i dem nu än vad det var innan. det var bara ett byte, och så var vi framme på villejuif louis aragon (tror jag...), en bit utanför paris, inte alls farligt. vi följde kartan vi hade fått till punkt och pricka, går längst med garagedörrar, blir glada över att se en koreansk flagga i ett fönster, inser att... vänta nu, det här är hostelet. namdaemun, of course, ett ställe i seoul. många av de som bor här är koreaner. frukosten är antingen koreansk eller fransk. middagen är endast koreansk mat. AMAZING. precis som att vara hemma igen. hursomhaver, vi duschade, bytte om och begav oss tillbaka till paris. vi började med Louvren, eftersom vi dagen innan anlände just när de hade stängt entren. inga bilder därifrån. både jag och sofia delar åsikten att ett sånt ställe ska bara upplevas med ögonen, inte genom en kameralins. sett mona lisa live nu också. hon är ju mindre än vad man tror. (går förövrigt omkrind med stukad fot nu också. hur stukar man en fot utan att märka det?) nu, mer upplevelser;
efter detta var vi dödströtta, hade ont, kände oss som krigare. vi tog mentron tillbaka till aragon (jag älskar namnet på stationen), köpte baguetter, gick tillbaka till hostelet och åt. och så sov vi och, och sov, och sov, och vaknade tidigt. asien sätter sina spår i vårat sovschema. redan klockan 10 satt vi på mentron tillbaka till paris för att betrakta ännu mer underbara kyrkor och byggnader. (vi är dåliga turister, men om ni kanske märker det så har vi ändå försökt nu)
napoleons grav. ganska maffig och stor.
slutligen;
maskinen from hell som tog 2 av våra euros och vägrade ge något tillbaka, inte ens sparkar hjälpte. bara "en service". phack jo, PHACK JO.
nu börjar paris-vistelsen lida mot sitt slut, vi har inte riktigt bestämt vart resan går efter, men det det känns ganska lätt när vi väl är tillbaka i Europa. sofia har spenderat kvällen med att prata om mandarin med en kvinna från taiwan, och hon går som på moln, det är underbart att se. att vara trött är som vanligt nu, så det blir nog en tidig kväll igen. godnatt!
amanda.

20110704

DÅLIGA BLOGGARE, VET MOR OCH FAR GÅNGER TVÅ.

under denna en och en halv vecka som vi har hållit oss från allt som kallas uppdateringar (förutom på facebook såklart, har uppdaterats friskt där) så har vi lyckats klämma in en hel del på schemat. det blev en helt fantastisk utekväll på Hongdae, s.k clubday, 20.000 won (120 kr) för att gå in på 9 olika klubbar. fantastiska människor gick vi ut med också. fantastiskt. det blev ett kort besök i Itaewon, s.k english village, som inte alls levde upp till alla förväntningar. men, det var en trevlig kväll iallafall, med chris och hans vän, som nästa dag skulle tillbaka till sin militärbas (I korea är det obligatoriskt att göra militärtjänst två år innan man har fyllt 30).
men se vad vi hittad i Itaewon dock.
vår vän chris!
mitt i veckan så bestämde vi oss för att ta tåget till Busan, den näst största staden i Sydkorea, som ligger på andra sidan av landet. då tänker man att det ska ta relativt lång tid att ta sig dit på något sätt. det är inkorrekt. man tar ett tåg som heter KTX, och poff, så är man där på 2,5 timmar, och kostar ca 300 kronor för en person. rätt skapligt tycker jag ändå, plus att man får se hela Korea flyga förbi.
väl i Busan så gick det väldigt lätt att ta sig till hostelet vi sulle bo på, som visst låg vid den mest besökta stranden i hela staden. de stora tungat  väskorna lämnade vi på hostelet i Seoul, eftersom vi ändå bara skulle sova borta en natt, behändigt och bra. på hostelet, som hette WoW (hur coolt är det inte) möttes vi av en korean, som kallades Gennie, som var väldigt trevlig och informativ. fina lokaler och rum. det som var mindre kul i Busan var väl vädret, men det trotsade vi och gick på stranden ändå. Busan har även det största akvariumet i hela landet, som låg just utanför våran dörr, så dit gick vi.
som sagt, besök på museet följdes av strandpromenad.
sofia hittade en stackars trasig sjöstjärna på stranden.
i Seoul have vi lärt känna ett gäng mexikaner. två av dem hade farit före oss till Busan, och bodde på samma hostel, så det var trevligt att se bekanta ansikten. på kvällen lagade de räkor, på mexikanskt vis, och vi samlades alla vid bordet för att äta tillsammans. sjuuukt trevligt.
bara för att den här bilden är AMAZING!!!
kvinnan till min vänster är alltså 28 år gammal. 28 år. vill också se ut sådär när jag är 28...
en KTX-resa senare så var vi tillbaka i Seoul dagen efter. vi mötte upp June, våran första oppa (oppa=det alla flickor kallar äldre pojkar), som skulle flyga till tyskland dage efter. efter det gick vi till ett väl talat hundcafé, och gosade med glada, stora, små hundar av alla dess sorter.
date. någon är inte intresserad.
(börjar inse nu att problemet med att inte blogga så ofta innebär också att man glömmer bort de små detaljerna. aja... vi gjorde inte allt för mycket de sista dagarna i seoul ändå.)
den första dagen vi spenderade på hostelet i seoul så träffade vi en ung man från singapore. hans namn var thomas och han sa att han skulle stanna tills den 1 juli, ungefär lika länge som oss. det var så underbart att lära känna honom, att höra hur förälskad han var i sin flickvän som bodde i seoul, att ge varandra uppmuntrande klappar på ryggen när vi sågs på kvällen. fin kille det där.
och söta kayla, som delade våran passion för koreanska boybands.
och det var slutet på sydkorea. otroligt land, tycker jag personligen. så olikt kina på många sätt, men ändå så likt när man kommer tillbaka till europa. vi fick många vänner, bodde på ett guesthouse som kändes som ett hem, förfestade med kpop-videos i centrum, köpte en massa kläder, stördes av 15-åringar klockan 8 på morgonen, åkte karuseller, såg hela sydkorea i sin glans nattetid, fascinerades över hur alla koreaner kan dansa så konstigt (visar gärna IRL om ni vill se), sett super junior medlemmar genom ett fönster, gått i störtregn, sovit på golvet i en lägenhet, varit skeptiska till folks beteenden, ätit koreanskt (obviously), gillat korea.
men nu är vi i ett annat land, en annan världsdel till och med. Paris, Frankrike. men det berättar vi mer om i nästa blogginlägg, som kommer inom en snar framtid. lovar.